Kunadzri's Fotopages

By: kunadzri yahaya

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
[<<  <  1  2  3  4  5  6  7  [8]  9  10  >  >>]    [Archive]
Sunday, 2-Dec-2007 14:50 Email | Share | | Bookmark
MASJID JAMEK UNGKU TUN AMINAH, KG. PASIR, JB., JOHOR DT

Batu tanda masjid
Pandangan Hadapan
Bahagian hadapan/anjung masjid
View all 21 photos...
Semasa nak balik KL dari Danga Bay, JB. kami anak beghanak lalu kok jalan pintas ke Senai/ Lebuhraya JB-KL. Dalam dok tinjau2 cari stesen minyak Shell, terpandanglah akan mesjid ni. Dekat pulak tu dengan stesen minyak. ....Jadi, kami pun beghenti rehat & solat jamaq qasar kat sini sebelum meneruskan perjalanan.

Dipapantanda terukir ; Batu asas bangunan masjid ini telah diletakkan oleh yang amat berhormat Dato' Haji Othman bin Hj. Mohd Saat, Menteri Besar Johor pada hari Jumaat, 24 Jamadilakhir 1387, bersamaan dengan 29hb. September 1967. Allah peliharakan Sultan.

Kubah mesjid berbentuk payung mengambil inspirasi dari senibina masjid negara rasanya. Bumbung anjung asal berbentuk minangkabau. Tapi anjung tambahan telah di `perspexkan'. Bentuk modennya tidak seiring dengan yang asal. Pada Deri, itulah yang kecacatan yang selalu terdapat pada bahagian tambahan dimana-mana masjid pun di negara kita ini. Bahagian tambahan jarang sangat mengambil kira tentang keserasian ataupun harmoninya dengan bangunan asal. Mungkin ianya tidak ada perancangan awal ataupun disebabkan kos pembinaan yang tidak mencukupi. Apa pun, bersyukurlah....

Selepas rehat Deri pi isi minyak Shell(isi penuh) dan meneruskan perjalanan pulang. Namun ada sedikit perubahan.....pakat dok ajak singgah di Sedenak......jumpa kawan baghu....OK, tak ada masalah. La ni pun awai lagi.


Sunday, 2-Dec-2007 13:35 Email | Share | | Bookmark
RUMAH LIMAS, DANGA BAY, JB, JOHOR DT.

Rumah Kluang
Rumah Mersing
Rumah Kota Tinggi
View all 20 photos...
Jalan-jalan kat Danga Bay setelah letih ronda JB. Singgah makan tengah haghi sama. Oghang kata kat sini mahal makanan yang dijual, walaupun kat food court. Memang mahal pun......makan mee bandung special, tapi tak la sesedap mana pun. Anak-anak pakat makan nasi ayam. Lala tak makan langsung.. ..dia ni memang jarang berselera. Dia cuma berselera beli & baca Bintang Kecil.

Lepas makan baru pi melawat tapak rumah2 limas dekat2 situ. Sempat posing sana-sini dengan Deeda & Yah. Leeina & Lala duduk rehat dalam kereta. Panas lit-lit masa tu. Tak dak masa nak intai sampai dalam ghumah. Kalau Deri pi soghang2, memang habis Deri teroka luaq dalam. Memang minat sangat ngan ghumah melayu lama, penuh dengan keseniannya.


Sunday, 2-Dec-2007 12:00 Email | Share | | Bookmark
MASJID INDIA, JOHOR BAHRU, JOHOR DT

Di atas pintu masuk utama
Sudut belakang/sisi kiri
Sudut belakang/sisi kanan
View all 14 photos...
Masa pusing-pusing dalam bandaq JB, Deri terpandang pada kubah dan menara mesjid India yang menarik ni. Caghi jalan kesana, tak la susah sangat. Mesjid ni terletak dikawasan bandaq JB yang lama rasanya, sebab sedeghet bangunan kat depan dia tu adalah bangunan2 lama zaman British.
Deri tak masuk ke dalam sebab nampak macam bertutup rapat. Lagipun depa dok ghesah dah dalam kereta....asyik beghenti sana, beghenti sini. ....Dari luaq nampak macam mesjid ni 3 tingkat. Selalunya dimana-mana pun mesjid India akan di bina beberapa tingkat untuk memuatkan ruang2 keperluan lain disebabkan kawasan tapak mesjid yang
terhad.
Masjid ni mempunyai sentuhan bahan2 binaan yang agak moden. Cayalah....


Sunday, 2-Dec-2007 09:56 Email | Share | | Bookmark
MASJID (NEGERI) SULTAN ABU BAKAR, JOHOR BAHRU, JOHOR DT

Laluan pejalan kaki ke anjung masuk utama
dari kawasan lapang sisi kanan
menara sisi kanan
View all 47 photos...
KUNJUNGAN KEDUA**PAGI
FASAD LUAR

JOHOR BAHRU, JOHOR DT
Tarikh: Ahad 2 Disember 2007
Masa : 9.55 pg - 11.45 pg

Senibina
**Tidak ada data sebenar tentang arkitek masjid ini. Namun data sejarah mengatakan bahawa Juruteranya ialah Dato' Yahya bin Awaludin. Senibentuknya pula diawasi oleh Batwif Hj. Mohamed Arif bin Punak.
**Satu rangkaian senibina Islam Muslim Moorish, Persia & Klasik Eropah. Ciri-ciri senibina tempatan hampir tidak kelihatan.
**Bangunan utama masjid berbentuk segi empat tidak sama, memanjang ke qiblat & ditutupi dengan bumbung limas tunggal.
**4 buah menara yang menarik dibina pada setiap sisi bangunan utama. Menara di sisi kanan merupakan anjung masuk utama masjid. Menara ini & juga menara di sisi kiri mempunyai 4 aras yang berbentuk segi empat diaras bawah & aras 1 sementara bentuk segi lapan diaras 2 & 3. Ia disudahi dengan puncak yang berkubah segi lapan berwarna hitam. Katanya ini adalah ciri-ciri senibina Persia.
** Menara-menara tersebut diperindahkan dengan elemen-elemen senibina klasik eropah (lebih kepada era Renaissance) seperti `decorative mouldings', `entablatures' yang merangkumi `architrave, frieze & cornice', ornaments, decorative pillars, `balusters & balustrades' dan sebagainya. Pelengkung ciri Romawi (Roman arch) juga diterapkan pada aras bawah menara.
**Tiang-tiang yang padat di luar & dalam masjid berciri Romawi adalah pengaruh Eropah Klasik era Renaissance
**Diceritakan bahawa masjid ini dibina dengan adunan putih telur untuk menguatkan lagi struktur bangunan. Begitu juga pada masjid-masjid lama yang lain.

Masjid ini begitu istimewa bagi Deri. Ada rasa ketenangan jiwa. Ada rasa sesuatu yang menusuk kedalam hati ketika berada di sini. Pemandangannya indah, cuaca di luar yang panas tidak terasa bahangnya bila berada di dalam...nyaman...
Waktu malam lagi terasa nikmatnya....
Quote:

mummy sofie: *dewan ni tak diberitahu apa fungsinya....tapi rasa deri la, selalunya depa guna utk meraikan sesuatu majlis formal (sbb masjid ni adalah masjid negeri Johor) kerajaan ataupun adat istiadat di raja.
*pintu grille selalu digunakan pada masjid2 lama era british. nanti deri akan buat n3 utk masjid sultan Alaeddin di Jugra, Selangor & masjid Sultan Sulaiman di Klang...ceq akan nampak grille digunakan disemua pintu masuk. mungkin masa tu byk. binatang2 liar kut...grille ni besi asli yang tersangatlah beratnya ceq oii....


Sunday, 2-Dec-2007 09:55 Email | Share | | Bookmark
MASJID (NEGERI) SULTAN ABU BAKAR, JOHOR BAHRU, JOHOR DT

ESSENCE BURNER/tempat bara-ruang solat utama
ruang solat utama
ruang solat utama
View all 42 photos...
KUNJUNGAN KEDUA**PAGI
SENIBINA DALAMAN

JOHOR BAHRU, JOHOR DT
Tarikh: Ahad 2 Disember 2007
Masa : 9.55 pg - 11.45 pg

Senibina Dalaman
**Tiang-tiang yang padat di luar & dalam masjid berciri Romawi adalah pengaruh Eropah Klasik era Renaissance
**Batu marmar asli yang digunakan sebagai lantai dalaman & tangga-tangga masjid adalah marmar yang di bawa masuk dari Italy.
**Mimbar(Altar) logam antik berwarna kuning keemasan & disudahi dengan ukiran halus & indah adalah mimbar yang dibeli dari Turki.
**Satu perkara yang berlainan pada masjid ini adalah dengan adanya "Tempat Bara ( Essence Burner)" yang ditempatkan di pintu masuk bahagian belakang dewan solat utama. Ianya berwarna kuning keemasan & dibeli dari negeri China.
**Tempat wuduk asalnya dibina disebelah bawah supaya kebersihan terjamin. Ianya terbuka tanpa dinding. Di situ juga disediakan satu ambin(bangku besar) untuk musafir berhenti rehat maupun tidur. Namun, setelah tambahan bangunan dilakukan, bahangian wuduk ditutup & dibesarkan. Tingkat atas dibina sebagai ruang solat tambahan.
**Keluasan masjid ini dapat menampung 3000 jemaah dalam satu masa.

Quote:
mummy soffie: tak pa....ceq tengok la slow2...deri ni lama2 skali baghu buat n3. Gambaq berbakui-bakui, tp nak celah caghi masa tu yg susah....nak buat n3 kat blog lagi, kat fp yg satu lagi tu....tp kan, deri really appreciate dgn konsistensi ceq dok mai tgk gambag2 masjid ni...nanti bila pi penang, we will pay ur family a visit klu diizinkan, insya-Allah.


Quote:
mummy Irdina&Arissa: terima kasih kerana sudi menjengok.

mummy sofie: wuisyy..mimbar dia mmg hebat...seni ukiran halus logam...kalau sewa buat pelamin tak laghat nak bayaq aih...... essence burner tu depa guna utk bakaq pewangi, bolehjadi kemiyan & lain2 jenis pewangi dulukala kut...chandelier tu kalau dulu2 punya standard kira hebat tak sangga la....
**tak pa la ceq...satu hari nanti, ada masa dan ketikanya ceq akan sampai jugak kemasjid2 ni, rezeki dah Allah tentukan...
**rumah kampung, jalan lecah, rumah berkuap x dak aircond tu permainan hidup deri jugak....deri ni budak bendang pure punya, ceq pun kalah tau....itu semua x dak hal pnyer ....janji aman...


[<<  <  1  2  3  4  5  6  7  [8]  9  10  >  >>]    [Archive]

© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net