Kunadzri's Fotopages

By: kunadzri yahaya

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Monday, 15-Oct-2007 09:30 Email | Share | Bookmark
Masjid Ampang Pecah, Kuala Kubu

Papantanda
Pandangan dari jarak jauh
Pandangan Sisi Kiri
Pandangan Hadapan
Pandangan Hadapan
Menara-Kubah
Pintu pagar utama
Ruang Masuk Utama
Laluan masuk yang unik
Arch di ruang hadapan Masjid asal
Arch di ruang sisi kiri
Butiran Susur
Pagar masuk di sisi kanan ke ruang hadapan
Arch hadapan masjid asal
Pintu masuk sisi kiri
Kolah wuduk lama di sisi kiri masjid (tidak digunakan lagi)
Kolah wuduk baru di sisi kanan masjid
Ruang solat utama
Ruang solat utama
Ruang solat utama
Ruang solat utama
Mihrab & Mimbar
Butiran Pintu & Tingkap
Arch Mihrab
Mimbar (kayu)
Ukiran dinding mimbar
Ukiran dinding mimbar
Butiran Mimbar
Chandelier antik
Chandelier antik
Tabuh
Deri waz`ere
Masjid Al-Hidayah Ampang Pecah
Pandangan di celah2 pokok tua
Masjid ni memang Deri dok target nak singgah dalam perjalanan ke Fraser's Hill. Dua tiga haghi lepas terbaca tentang mesjid ni dalam artmelayu.blogspot tulisan Radzi Sapiee (syok browse blog saudara ni). Kebetulan memang kami anak beghanak nak pi rilek kat Fraser's Hill, jadi apa lagi....tercapailah cita-cita Deri. Memang mesjid ni ada tarikan tersendiri. Lokasi dia...dibelakang dia hutan, didepan dia jalanraya & sungai....sunyi, tenang dan terasa aman. Dari jalanraya ke Kuala Kubu Baru dah kelih dah mesjid ni, jadi tak la susah nak caghi. Masjid ni dibina pada tahun 1926 sepertimana terpampang kat menara dia. Senibina lama....Moorish? Deri tak beghapa tau pasai ni.
Dalam ruang sembahyang utama dia...fuiyoo...antik gitu. Chandeliers tu ghasanya yang ori kut.
Kat luaq mesjid tu sayang sikit sebab bentuk & fasad asalnya terlindung dengan bangunan tambahan. Nak buat gena, mungkin jemaah ramai kut....Tapi yang Deri tengok, ruang tambahan tu nampak macam tak beghapa ada oghang ambik pahadui pun, banyak sisa2 kelawaq. Kut la ni ramai jemaah dah pakat pi solat kat Masjid Jamek Ar-Rahman....lebihkughang 3 Km dari situ. Lagumana pun Deri harap depa jaga mesjid ni betul-betul sebab selain dari ia merupakan rumah Allah, senibina lamanya pun perlu dipelihara.Bukan begitu?


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net