Kunadzri's Fotopages

By: kunadzri yahaya

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Saturday, 1-Dec-2007 11:30 Email | Share | Bookmark
MASJID SULTAN ISMAIL, MUAR, JOHOR DT

Batutanda
Pandangan sisi kanan
Dari parkir kereta
menuju anjung kereta utama
Penjuru sisi kanan/hadapan
Pandangan sisi kanan
Sisi Kanan
Anjung kereta utama
Anjung kereta utama
Sisi Kanan
Spoiled by the AC unit
Penjuru sisi kanan/belakang
Penjuru Belakang/sisi kiri
Penjuru Belakang/sisi kiri
Penjuru sisi kiri
Penjuru sisi kiri
Sisi kiri
Sisi kiri
Anjung sisi kiri
Anjung sisi kiri
Sisi Kiri
Sisi kiri/menara azan
Sisi Kiri/menara/wuduk
Penjuru sisi kiri/hadapan
Penjuru sisi kiri
Penjuru sisi kiri/menara azan
Pandangan sudut hadapan
Pandangan sudut hadapan/sisi kiri
Pandangan sudut hadapan/sisi kanan
Menara azan/sisi kanan
Menara azan/sisi kanan
sisi kanan/ ke ruang wuduk
menara azan
Ruang wuduk berbumbung
Dari ruang wuduk ke ruang solat
Ruang solat utama
Ruang solat utama & tkt. mezanin
Ruang solat utama & tkt. mezanin
Pintu masuk sekeliling rg solat utama
Ruang solat utama & tkt. mezanin
mimbar kayu dekoratif/penjuru kanan
mimbar kayu dekoratif/hadapan
mimbar kayu dekoratif/penjuru kiri
mimbar kayu dekoratif/sisi kiri
mimbar kayu dekoratif/penjuru kanan
Dinding belakang mimbar
meja mengajar
rostrum
Tingkat mezanin
Ruang solat utama/belakang
Laluan sekeliling ruang solat utama
Pintu masuk ke ruang solat utama
Dari kejauhan
Pandangan dari seberang sungai
Masjid Jamek Sultan Ibrahim dari Tanjung Agas
MUAR, JOHOR DT
Tarikh: Sabtu 1 Disember 2007
Masa : 11.29 pg - 11.54 pg.

Lepaih releks sat kat tepi sungai dalam kawasan masjid Sultan Ibrahim, Deri pun bertolak pi ke sebeghang sungai Muar, ke Tanjung Agas. Jari dah gatai nak tangkap gambaq masjid Sultan Ismail pulak. Lagipun dok kecemaih sikit pasai masa semakin suntuk ni. Pukui 3 ptg nak kena ada kat JB. Kalut jugak la dibuatnya....
Sampai kat sana, Deri soghang saja yang tughun kereta. Depa semua dah letih, pakat dok lepak kat dalam saja. Dalam masa 25 minit saja dah cover semua angle, luaq dalam....penat bukan main...Dah la kalut, panas lit-lit pulak tu...meghelit muka nih. Tak apa....puas hati dapat sampai sini...Tapi ghalat sikit sebab lupa nak tengok papan perasmian... siapa rasmi & dalam tahun berapa?? Cek dalam internet, ada kata siap pada tahun 1999 & ada pulak kata 2002. Nanti nak sughuh Hafiz pi cek bila dia balik Muar nanti....

Ramai orang Muar menamakan masjid ni sebagai Masjid Sultan Ibrahim 2 sebab segala ciri2 yang terdapat di sini merupakan satu replika kpd Masjid Jamek Sultan Ibrahim (MJSI) di seberang sungai, cuma ianya dibina lebih besar, luas, tinggi & agam lagi.

Lokasi:- Di kawasan perindustrian Muar, Tanjung Agas, iaitu di tebing utara sungai Muar. Dari Tangkak ke bandar Muar ianya berada di sebelah kanan jalan sebelum merentasi jambatan Sultan Ismail (jambatan pertama). Kedudukannya bertentangan dengan Masjid Jamek Sultan Ibrahim di seberang sungai.

Kapasiti:- Masjid ini katanya dapat memuatkan 5000 jemaah.

Senibina :-
**Replika kepada masjid Jamek Sultan Ibrahim (MJSI), bercirikan senibina Inggeris.
** Menara azannya lebih besar & setingkat lebih tinggi drpd MJSI.
**Rekabentuk dalamannya juga menerapkan nilai2 senibina dalaman MJSI. Perbezaan hanyalah dari segi bahan binaan, saiz & kehalusan seni pembuatannya.
**Siling di sini adalah siling plaster gypsum yang bercorak sedangkan siling di MJSI masih menggunakan siling fibreboard 4x4 ber`beading' kayu yang dicat. Bentuk/corak pintu2 masuk di sekeliling ruang solat utama adalah serupa dengan MJSI.
**Tiang2 Roman yang berjejeran di dalam ruang solat utama juga adalah versi yg sama, cuma di sini ianya berfungsi sebagai struktur penyokong tingkat mezanin & juga bumbung sedangkan di MJSI ianya sebagai penongkah bumbung sahaja.
**Bentuk dan saiz mimbar seakan-akan sama, tetapi tidak seiras. Kedudukan tangganya adalah serupa. Yang ketara berbeza adalah bahan buatannya serta seni ukirannya yang mana di sini ianya diperbuat drpd. kayu berukir halus sedangkan di MJSI ia dibuat dari logam yang diukir juga.
**Ruang wuduk berbentuk bulat di kedua-dua masjid. Namun di sini ianya berbumbung kubah sedangkan diMJSI ruang wuduknya dibiarkan lopong utk menerima air hujan.
**Kedua-dua masjid dicat dengan warna yang serupa iaitu putih & biru.

Quote:

jeff: terima kasih jengok sini. selalu nampak kat fpages mummysofie. memang kedua-dua masjid kat muar tu menarik. sekali pandang x mcm masjid. btw foto2 kat fpages jeff berkualiti tinggi. semua cantik2. SLR digital camera mmg hebat. saya ambil gmbr pakai kamera digital compact yg kokak saja....asalkan ada gmbr...

Quote:

mummy sofie:mmg bnyk masjid2 yg cantik kat m'sia ni. masjid2 lama bnyk yg unik. deri ambik gambaq bnyk dah, tp x cukup masa nak buat n3. tq 4 de wish. deri pun harap ceQ sekeluarga sentiasa ceria dan bahagia selalu di tahun 2008 & juga pd tahun2 yg mendatang.


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net